Rennesøydag, flere nye kunder, Næringsutvikling i Øyriket, flytting til Midtøsten og mye gøy-faktor. Vi ser tilbake på et år vi aldri kunne forutsett eller drømt om.
Året startet helt enormt travelt, kalenderen var propp-full av aktiviteter, ordrer og møter. Sammen med Lene Dalaker i Lykkelig ble vi enige om å utforske muligheten til å arrangere Rennesøydagen nok et år. Vi fikk en avtale med Stavanger Kommune om å ta på oss ansvaret, men med forbehold om å få nok støtte fra næringsliv og alternative innsamlinger.
I løped av januar, februar og mars leverer vi drøssevis med hjemmesider, grafiske profiler og innhold for mange lokale bedrifter og organisasjoner. Det gir oss en enorm glede å se at våre leveranser skaper verdi for våre kunder.
Starten på vårt største eventyr, hittil
Vår eldste kunde; IWANNAGO inviterer oss til Oman for å se landet, levere ny profil, hjemmeside og skape innholdsproduksjon. Her bestemmer vi oss for å ta et større steg, nemlig bli partnere i deres selskap og flytte til Oman. Men, det skal gå litt tid før vi ender opp i Midtøsten, vi har store prosjekter og forpliktelser som skal leveres hjemme i Norge først.
Vi engasjerer oss i både Gründerkollektivet Vikevåg og Næringsutvikling i Øyriket gjennom hele året. Vi arbeider tett med Øyposten om annonser og øke engasjementet til den lokale avisen vår. Før sommeren går vi i samarbeid med flere nye bedrifter om å skape innhold til deres sosiale medier, noen ønsker at vi skal ha total-ansvar for idé, produksjon og publisering. I tillegg er det bestemt at Rennesøydagen blir en realitet, selv om vi mangler en god del midler. Vi var i tvil, for vi ønsket å skape en enda bedre festival enn i 2023.
Sommeren nærmer seg, vi har til nå ikke bare arbeidet og levert tjenester for betalingsvillige bedrifter, vi har også engasjert oss med lokale organisasjoner, lag og foreninger som ikke nødvendigvis har de samme mulighetene som en bedrift. Det er vårt privilegium å kunne bistå disse, enten som sponsor eller til en vesentlig lavere kost. I 2024 har vi bygget hjemmesider, laget videoer og innhold, kontrollert sosiale medier og skapt medieoppmerksomhet for Rennesøy Fotballklubb, Korpset, Hårfestefestivalen, Østhusvik Grendalag, Østhusvik Båtforening, Meieriet og Revylaget Amatøren.
Tidenes beste Rennesøydag
Vi kunne knapt tro våre egne øyne. Sol, varme og et utrolig høyt engasjement. Vi hadde engasjert titalls nøkkelpersoner fra næring, landbruk, organisasjoner og frivillighet til å ta del og sette sitt preg på Rennesøydagen. En av de viktigste elementene vi innførte i år var å gi fra oss mer ansvar. En av de beste beslutningene vi gjorde var å gi Jørgen Dyrseth (Kaptein Snobepåse) ansvar for alt som skulle skje på scenen. Rennesøydagen 2024 skrev overskrifter, ikke bare i Aftenbladet, Bygdebladet og Øyposten men inn i historiebøkene. Årets festival dro over 5.000 mennesker til bygda vår. Med over 100 utstillere og et tettpakket program skapte vi sammen håp og fremtidstro på at øyene våre er verdt å satse på. I en bygd hvor mange midler og satsingsområder fra det offentlige har forsvunnet, var det godt å oppleve at fellesskapet bestod. Nå håper vi at noen ønsker å ta stafettpinnen videre og fortsette denne viktige dagen.
Det var knapt tid til å feire årets festival, for bare noen få dager etter avslutningsnummeret på Meieriet, står vi på Sola flyplass klar for et nytt eventyr, i et annet land, på et annet kontinent.
"Hvordan skal dette gå?"
Et spørsmål mange utenfor har stilt, men aldri noe vi selv har tenkt på. Vi ble tilbudt et 'once-in-a-lifetime' oppdrag fra Kristin og David Lilleheim i IWANNAGO: "Bli med som partnere i vårt reisebyrå". Det gjør selvsagt vondt å sette det kjente og kjære på pause, men som personer ser vi absolutt mest positive punkter rundt valget vårt om å pakke sakene å flytte til et fremmed sted. Siden september har vi bodd i et ukjent land, med en helt annerledes kultur, og for noen høres det ut som er mareritt, for oss har det vært utrolig spennende.
I Oman har vi hatt en rask prosess med å integrere oss i IWANNAGO og arbeide med å skape eventyrlige reiser for nordmenn som ønsker å oppleve Afrika eller Midtøsten. I tillegg har vi blitt med i et lokalt selskap (Arabian Wonders) som skal nå ut til andre skandinaviske reiseoperatører som søker etter det siste nye innen reiseliv for sine kunder.
Vi var veldig usikre på hvordan det nye livet skulle utspille seg i Ryklame-sammenheng, men til vår store overraskelse har pilene fortsatt å peke oppover. Vi har flere faste kundeoppdrag og stadig nye tilkommende, det ser vi på som en enorm tillitserklæring.
Til neste år har vi planer om å utvikle IWANNAGO til nye høyder, på samme måte som vi kommer til å fortsette med å betjene å hjelpe Ryklame-kunder til å nå sine høyder.
Tusen takk for et fantastisk år.
Alvilde og Tom Egill