top of page

Vårt første hele år gikk ikke som forventet

Oppdatert: 5. jan.




En reise, for å si det mildt

La oss ta deg med på en reise gjennom vårt første år som reklamebyrå. Det har vært et år med sjeldne øyeblikk, morsomme utfordringer og selvfølgelig, en hel del kaffe.

Ekteparet, partnerparet, ryklameparet?

"Er ikke dere di dere Ryklame-folka?" Jo, det er oss! Vi er to restløse og kreative sjeler som begynte eventyret i juli 2022, da var Tom Egill alene. Men, fra januar 2023 ble vi to fulltidsansatte - Alvilde og Tom Egill Tobiassen, et dynamisk ektepar som både styrer bedriften og diskuterer hvem som skal ta ut søppelet. Kjærlighet og forretningsbeslutninger i én pakke! Tom Egill har arbeidet for Renovasjonen, og er derfor best egnet til akkurat avfallshåndtering.

Et drøss nye kunder! 1400% vekst på én video

Vi har hatt gleden av å jobbe med godt over 20 nye kunder i løpet av 2023. Noen av dem er så store at vi føler oss som en liten valp i forhold. Stavanger Kommune, Forlagshuset Lunde, Cappelen Damm, og resten av gjengen har gitt oss sjansen til å utforske nye ideer og skape kreativt innhold. Samtidig som vi har arbeidet med de store aktørene, så elsker vi å ta fatt på de spennende utfordringene som mindre selskap og organisasjoner opplever i dag. Som f.eks da det lokale korpset i Rennesøy Kommunedel trengte nytt material for å rekruttere nye aspiranter, spurte de Ryklame om råd. Resultatet ble en video, og resultatet fra det var hele 1400% vekst i nye innmeldinger. Se videoen vi laget her:




Kilimanjaro og vår første sponsing

Vi går til toppen av verden for våre kunder. Tidlig i året besteg Tom Egill Kilimanjaro for vår kunde IWANNAGO. Målet med turen var å dokumentere en gruppetur og vise den råheten det er ved å bestige Kilimanjaro, en destinasjon de aller fleste kan klare! Fun fact: Tom Egill holdt på å bryte flere ganger, men fikk god støtte fra både guider og andre deltakere.


2023 skulle også bli det året hvor vi fikk anledning til å sponse noen, valget var enkelt da Espen Dalaker, lokal Triatlet-talent tok kontakt. Espen satser beinhardt og vi kan ikke annet enn å si WOW! Dette er en utrolig spennende utøver å følge med på, og vi føler oss beæret som får stå bak og backe!




Berg og dalbaner slutter å være kjekt når du bikker 30.

2023 var som en berg-og-dalbane, med høyder og noen uventede dropper. Som nye aktører har vi jobbet hardt for å etablere oss i Ryfylke, Stavanger og Jæren. Vi har jaget nye kunder, gått på smeller med eksisterende kunder, og noen ganger føltes det som om vi hadde blitt med på en vill tivoli-tur. Heldigvis sitter vi ikke igjen kvalme og svimle, men styrket og utrustet til nye utfordringer.

Hva har vi gjort, egentlig?

Ja, hva gjør et markedsføringsbyrå stasjonert i Vikevåg, Ryfylke? Av og til er det et litt vanskelig spørsmål, men kort fortalt sørger vi for at våre kunder blir sett, forstått og valgt. Dette gjør vi gjennom identitetsbygging. Og hva i huleste er identitetsbygging? Det er alt innen sosiale medier, grafisk design, foto, video, nyhetsbrev, hjemmesider, rådgiving, kursing, annonsering, merch, og mye mer. Utfordringen er stort sett det samme: 1. Bli funnet 2. Bli forstått 3. Bli valgt Derfor sier Ryklame: "Vi hjelper dine kunder å finne, forstå og velge deg."

Målsettinger som gikk i dass

Vi hadde et hårete mål om å omsette for 2MNOK i 2023, dette viste seg å være vanskeligere enn antatt, i tillegg hadde vi et mål om å jobbe litt mindre, ta litt ferie og slikt. Det viste seg også å være vanskelig første året i drift. Selv om vi kanskje ikke helt har nådd alle målene vi satte oss i vårt første budsjett, har vi i det minste klart å unngå å ødelegge kaffemaskinen. Nei vent, Tom Egill ødela faktisk både kaffemaskin og kaffekannen. Når det er sagt har vi en sunn økonomi og flere spennende prosjekter på gang. Vi jobber hardt for å få kundene våre til å velge oss om og om igjen. Vi ønsker å være som den favorittserien din som du aldri kan få nok av. Dette gjør vi gjennom å aktivt bygge relasjoner med kundene våre og være en aktuell og ærlig aktør. En av våre kjennetegn er at vi går inn med begge føtter, hjerte og sjel. En av de sprøeste resultatene vi oppnådde i 2023 var en kampanjevideo vi laget for Rennesøydagen, videoen ble publisert i sosiale medier og delt over 360 ganger. Den fikk godt over 35.000 visninger og skapte et enormt engasjement og hjerte for lokalsamfunnet. Se videoen her:




Nytt for 2024 - Esport og Rennesøydag igjen

I 2024 har vi allerede fått flere nye kunder, spesielt innen esport, og Tom Egill er så begeistret at han har begynt å trene for å bli en profesjonell spiller (tull, men litt sant). Vi ser frem til 2024 og planlegger noen fantastiske arrangementer, inkludert Rennesøydagen, som vi håper ikke blir like kaotisk som første året, men like gøy!


Takk for at du er en Ryger!

Vi vil gjerne takke alle som har turt å jobbe med oss, samt alle som følger og heier på oss, selv når vi krysser grenser og kjøper 15 sekunder video på Manhattan. Uten dere hadde vi ikke vært der vi er i dag. Vi ser frem til å ha enda flere latterkuler og eventyr med dere i 2024!

La oss heve kaffekoppen og skåle for et nytt år fylt med latter, kreativitet og selvfølgelig, en velfungerende kaffemaskin!

Vi er klare for mer moro, og vi gleder oss til å ta dere med på en enda mer latterfylt reise i 2024!


We <3 you! Alvilde & Tom Egill




Comments


bottom of page