top of page

Rekruttering fra Ville Vesten?

  • Forfatterens bilde: Tom Egill Tobiassen
    Tom Egill Tobiassen
  • 22. juli 2024
  • 3 min lesing

Basert på tidligere, litt utenfor det vanlige kampanjer vi har gjort, ble vi kontaktet av de tre selskapene Ryfylke Trelast, Miljø Bygg og Hjelmeland Bygg. De har nemlig et sterkt behov for folk, men ville gjøre det på en gøy (og effektiv) måte. Howdy hey, say no more!



Rekruttering er DYRT! Prøv å ha et rekrutteringsbehov i distriktsnorge i tillegg, det kan til tider virke som en umulig oppgave. For våre helt ferske kunder, er ordreinngangen så stor, at rekruttering er helt nødvendig. Men, det er vanskelig å rekruttere i håndtverkerbransjen, og fiskedammen er desto lavere når man hører til i Ryfylke.


Så, hva gjør man da? Jo, tenker nytt!

Det var nettop dette Ryfylke Trelast, Miljø Bygg og Hjelmeland Bygg gjorde da de kontaktet oss i Ryklame for å knekke denne nøtten. De er tre Ryfylke-selskap, men med forskjellige baser. Ryfylke Trelast på Tau, Hjelmeland Bygg på Hjelmeland og Miljø Bygg på Finnøy. Selskapene har de samme utfordringene, gode folk! Dette resulterte i at vi i Ryklame ble kalt inn: "Har dere noen ideer?", og slik ble "Tømrer Wanted" kampanjen født.




Tømrer Wanted - Ville vesten satt i system! 🤠

Ideen er enkel: La FOLKET nominere de beste tømrerne, og la dem ta finnerlønnen for å bidra med gode tips. Hvem vil vel være en del av massen og sloss om de samme folkene? Ikke våre kunder! Disse selskapen tar noen ekstra grep for å finne nye kollegaer. Kampanjen er skreddersydd i en Western stil og skal trekke kjensel på de gamle "Wanted" plakatene man kunne finne i den ville vesten. I tillegg til å finne tømrer som leter etter ny jobb, åpner det opp for å kapre de som ikke engang søker etter ny arbeidsplass (ofte de aller beste).


Selskapene viser at de tenker nytt, byr på seg selv og virkelig bryr seg om hvem de ansetter. Med dennne kampanjen engasjerer de folket til å aktivt delta. Hvem vil vel ikke arbeide for en slik arbeidsgiver? Vi mennesker er enkle, vi behøver å bli sett for arbeidet vi gjør. Tenk å få den telefonen: "Hei! Din venn har tipset om at du er en såpass dyktig tømrer, at deg må vi snakke med!" - nok til å få oss til å rødme ihvertfall.

Tipser kan tipse om så mange gode tømrere de vil, og for hver person som ansettes utloves en dusør på 20.000kr! Dusøren blir delt mellom tipser og kandidat, men kandidat kan også tipse om seg selv og ta hele kaka 😏




Hvordan sikre at budskapet blir spredd?

Det er mange måter å bygge opp en helhetlig kampanje. Sammen med kunde valgte vi å spre midlene så godt som mulig over flere flater. Her er hva vi har gjort:

  1. Laget en informativ og stilig landingsside på www.tømrerwanted.no - Hjemmesiden virker som et nav for kampanjen.

  2. Laget et eget "Tipseskjema" som tipser fyller ut og sender inn. Utifra dette samles alle tipsene i et arbeidsark som selskapene kan bruke for å kontakte kandidatene.

  3. Utarbeidet plakat som skal henges opp over hele Ryfylke, Stavanger og Sandnes

  4. Eget innhold for sosiale medier

  5. Finn.no annonse

  6. Pressemelding til lokalmedia, avis og radio

  7. Digitalannonser i Schibsted og Amedia nettaviser

  8. Trykkannonser til lokalaviser


På denne måten sikres det at budskapet når bredt, samtidig som mange av punktene kan målrettes. Alle kjenner en tømrer, og når du kan hente hjem en ganske kjekk dusør i tillegg blir oppgaven enkel for de aller fleste. Målet er å få så mange kandidater som mulig inn i arbeidsskjemaet. Kampanjen er over når alle 3 selskapene har fått tak i nok tømrere og tømrerlærlinger.

Det mest geniale? Vi kan sette hjemmesiden og kampanjene på pause på ubestemt tid, for så å aktivere dem igjen når behovet er der igjen.





Slå et slag for Ryfylke

Vi blir selvfølgelig ekstra våte i øyet når lokale selskap velger å ta slike fantastiske grep. I løpet av brainstormingen kom det frem fra kunden: "tenk så rått hvis vi hadde fått tilflyttere til Ryfylke på grunn av dette, det må være et mål!". Ja, tenk det! For Ryfylke er en fantastisk perle med helt amazing oppvekstmuligheter, jobbmuligheter og helt nydelig omgivelser.


Det er lov å tenke utenfor boksen, og stort sett gir det gode resultater! Et selskap som tør å utfordre normen tiltrekker seg kollegaer som også gjør det.




bottom of page