Sosiale medier, en total guide for bedrifter

Sosiale medier kan hjelpe deg å generere leads, øke konverteringer og merkevaren din.

Å vite hva en skal gjøre kan være en utfordring bare i seg selv.



En bedrifts mål med å annonsere og være i sosiale medier er å vise frem produktene/tjenestene sine og øke merkevaren. Allikevel er det mange som sliter med å skape engasjerende innhold som når deres målgruppe. Siden sosiale medier spiller en så viktig rolle, er det viktig å forstå bedre hva SoMe er, dets fordeler og hvordan en faktisk kan bygge en SoMe strategi som vil virke for din bedrift.


#1 - Hva er SoMe markedsføring?


Det er mye man kan si om hva det innebærer, men kort fortalt handler det om prosessen av å skape innholdet som skal ut på den enkelte platformen. Innholdet kan være en video, et bilde, en tekst eller en link (eller en kombinasjon). Innholdet skal bygge samfunn med din målgruppe og til slutt drive verdifull trafikk til din bedrift. I dag finnes det mange platformer som utvikler seg individuelt hver dag, et marked i konstant forandring.


SoMe markedsføring handler om å møte målgruppen og kunden der de aktiviseres sosialt med andre (og din merkevare).


Markedsføring i sosiale medier er utrolig verdifullt og gunstig for å vokse som selskap, samtidig er det store forskjeller i hvordan man kommuniserer med målgruppen sin i de forskjellige mediene.


Forskjellige SoMe platformer


Facebook

  • Brukere: 1.9MRD daglig aktive brukere

  • Publikum: Spredt fra 30-65år+

  • Best for: Merkevarebygging

Facebook er det største nettverket og mest etablerte sosiale mediet. Tilbyr avanserte verktøy for B2C annonsering.


TikTok

  • Brukere: 1MRD månedlig aktive brukere

  • Publikum: Hovedsaklig fra 13-25 år, men tett etterfulgt av 30-40 år

  • Best for: Korte videoer, kreative videoer, merkevarebygging

TikTok er relativt ferskt for mange over 30 år i Norge, men det er den desidert raskest voksende plattformen i veldig i mange målgrupper.


Instagram

  • Brukere: 1MRD månedlig aktive brukere

  • Publikum: Primært fra 30-50 år

  • Best for: Høykvalitets bilder og videoer. Annonsering.

Instagram er 12 år gammelt og platformen har virkelig tatt sin plass i verden. Instagram har avanserte netthandelverktøy, noe som gjør det enkelt for kunden å se produkter, priser og tilbud raskt.


Twitter

  • Brukere: 211MIL daglig aktive brukere

  • Publikum: Primært 30-50 år

  • Best for: Offentlige relasjoner, kundeservice, communitybygging

Twitter fokuserer på ord, samtale, debatt, ytring og mening.


LinkedIn

  • Brukere: 774 millioner aktiver brukere

  • Publikum: fra 30-60+

  • Best for: B2B relasjoner, forretningsutvikling

LinkedIn er det profesjonelle nettverket, her er publikum definert: arbeidende mennesker som søker nye muligheter. En ideell plass å finne nøkkelpersoner og beslutningstakere.


YouTube

  • Brukere: Over 315 millioner daglige brukere

  • Publikum: Hovedsaklig 20-30 år, men har sterk brukermasse over generasjoner, kjønn og demografi

  • Best for: Merkevarebygging, lengre underholdning og hjelpevideoer (how-to)

YouTube er en av verdens mest besøkte nettsteder. Brukerne av YouTube har en tendens til å oppholde seg på siden over lengre tid grunnet dens fokus på lengre underholdning.


Snapchat

  • Brukere: 306 million daglige brukere

  • Publikum: Primært 15-25 åringer

  • Best for: Merkevarebygging og annonsering

Snapchat ble introdusert i 2011 og nådde sin topp i 2015, men har fortsatt holdt på massene. Mange trodde selskapet ville gå under da Instagram innførte Stories, men den fortsetter å være en veldig populær plattform.


Pinterest

  • Brukere: 444 millioner månedlige brukere

  • Publikum: Primært 30-40 år men med et solid publikum fra både yngre og eldre

  • Best for: Visuel markedsføring, inspirasjon

Pinterest er et sted for brukerne kan hente inspirasjon fra alt innen kunst, fashion og interiørdesign. 85% av brukerne rapporterer at Pinterest er stedet det går til for å starte et nytt prosjekt. I tillegg sier 80% at de har oppdaget nye merkevarer og produkter på plattformen.




#2 - Fordeler med SoMe markedsføring


Når du skroller gjennom "feed´en" din hver dag, kanskje flere ganger om dagen, dukker det opp markedsføring i øst og vest. Noen reklamer er tydelig markert som annonse fra Instagram, tilknyttet en bedriftskonto - andre er mer skjult for å ikke dra deg ut av din private sone. Hovesmålet med SoMe markedsføring er å kunne være tilstede i din brukergruppes private sfære, uten at de reagerer på hvorfor du er der.


Det er flere fordeler med SoMe markedsføring, la oss se nærmere på dem:


1. Øk merkevaren din

Bare på bakgrunn av de enorme massene mennesker som er på sosiale medier, er det et gigantisk potensial i å nå tusenvis med din tilstedeværelse.

Sosiale medier øker merkevaren ved å skape et engasjement. For å skape et sosialt engasjement må man få kommentarer, likes, delinger, reposts og saves.

Ved å legge til linker til egen hjemmeside øker man trafikken til egen hjemmeside. Linken kan du enkelt legge i bio/profil eller på enkelte poster.


2. Generer leads og øk konverteringen

Å promotere og dele dine produkter og tjenester på sosiale medier er en enkel måte å øke leads og få en høyere konvertering. Her er noen eksempler på måter du kan bruke sosiale medier for å generere flere leads:


  • Lag konkurranser for dine besøkende og følgere som engasjerer dem i dine SoMe profiler.

  • Inkluder linker til din hjemmeside i bio/profil og på poster hvor det kan være relevant

  • Avhold live videoer for å kunngjøre nye produkter eller spennende nyheter om selskapet

  • Selg produktene dine gjennom dine SoMe profiler. F.eks så kan du aktivere Facebooks Shop Section eller Instagram Shopping på profilene dine. Disse tjenestene gjør det mulig for dine følgere og besøkende å trykke på produkter som du har delt i poster for å se mer informasjon om produktet. Dette gir seeren en enkel bekreftelse og gjør det enklere å handle.


3. Skap relasjoner med dine kunder

Ved å knytte relasjoner og skape et engasjerende fora for dine følgere, vil du kunne skap en varig relasjon. Dette kan enkelt oppnås ved å engasjere med dem i poster, svare på henvendelser (fort) og gi dem all den hjelpen de måtte trenge. Du kan også spørre dine følgere om dine produkter, be om ekte tilbakemeldinger - 1000 tilbakemeldinger som scorer 80% er mye bedre enn 5 tilbakemeldinger som scorer 100%. Ikke vær redd for å høre kundens meninger.


4. Lær fra dine konkurrenter

SoMe er en flott måte å holde følge med konkurransen - enten det er for å lære av deres SoMe taktikker, produktene de promoterer, kampanjene de implementerer, eller deres grad av tilstedeværelse og relasjonsbygging med sine følgere.

Sosiale medier gir deg et unikt innblikk i hva som ikke virker for dine konkurrenter og dermed gjøre det lettere for deg å bestemme hvilken retning du skal, eller ikke skal ta.

Ved å vurdere konkurrentene dine vil du også få en validering på om din markedsføring stikker seg ut og er unik.


La oss bevege oss videre, nemlig prate om strategi.

#3 - Skap en SoMe-strategi

Selv om sosiale medier utvikles og fornyes hele tiden, vil noen av de mest fundamentale stegene for suksess være de samme. Kort fortalt bruker du de samme stegene som når du skaper en markedsførings strategi, bare at du fokuserer på spesifikke kanaler.

Følg disse enkle stegene og bruk dem aktivt i ditt selskap.

Steg 1: Finn ut hvem målgruppen din er

Første steg i å skape en SoMe-strategi er å finne ut hvem målgruppen din er slik at du kan spisse mot deres behov og interesser. For å få til dette kan du forsøke å tenke på hvilke typer folk det er du forsøker å nå, og hvordan du ville klassifisert dem som en gruppe. Se for deg at at selskapet ditt selger eksklusive og unike skreddersydde reiser til Afrika, da vil du mest sannsynlig klassifisere målgruppen din som 50+ og med en høyere inntekt. Ved å definere målgruppen enda tydeligere vil du kunne bedre vite hvilke innhold som vil føre dem til deg. En bonus her er at du lærer hvordan du skal skape engasjerende innhold for å holde følgerne dine interessert.


Steg 2: Bestem deg for hvilke SoMe-plattformer du vil være på

Som en markedsfører på SoMe er det veldig viktig at du bestemmer deg for hvilke plattformer som du ønsker å dele innhold på. Det er ikke nødvendigvis et rett eller galt svar på hvilken plattform en skal bruke, det handler mest om din målgruppes behov og hvor de bruker tiden sin mest. Ikke kast bort tiden på å være et sted som ikke kundene dine er.


Steg 3: Etabler dine viktigste beregninger og KPIer

(KPI = Key Performance Indicator / nøkkeltallsindikator)

Uansett hvilke mål du har eller hvilken industri du hører til så må din SoMe-strategi være data drevet. Fokuser på de tallene som betyr noe, ikke forfengelige beregninger. Hvilke data burde du bry deg om ?

  • Rekkevidde. Dette nummeret handler om hvor mange brukere som har fått din post i sin feed.

  • Klikk. Dette nummeret forteller hvor mange som har trykket på din post. Å måle klikk per kampanje er essensielt for å forstå hva som skaper nysgjerrighet og engasjerer folk til å handle.

  • Engasjement. Antall sosiale interaksjoner delt på antall inntrykk. Dette forteller noe om hvor godt ditt publikum forstår deg og deres villighet til å samhandle.

  • Emneknagg prestasjon. Hva er dine mest brukte knakker? Hvilke emneknagger er mest assosiert med din merkevare? Å ha disse svarene kan hjelpe deg med å forme fokuset på fremtidige publiseringer.

  • Organisk og betalte likes. Bak selve liken ligger attributter som "betalt" og "organisk". I dag er organiske likes blitt veldig vanskelig å anskaffe, mange velger derfor å betale, men er en betalt like verdt like mye?

  • Sentiment. Dette er målingene om hvordan brukere reagerer til ditt innhold. Ble kundene dine provosert av kampanjen din? Hvilke type sentiment assosierer folk med deg? Det et viktig å alltid grave dypere for å finne ut hvordan folk prater om deg og hva de føler om merkevaren din.

Steg 4: Bli kjent med konkurrenten din

En analyse av dine konkurrenter vil gi deg et innblikk i hvem de er og hva de gjør bra (og ikke like bra). Du vil få en god forståelse av hva som forventes i din industri, noe som igjen vil hjelpe deg å etablere dine SoMe-mål. I tillegg vil dette punktet hjelpe deg å se muligheter. Kanskje en av dine konkurrenter er dominerende på Facebook, men har engasjert seg veldig lite på Instagram. Da vil det være lurt å fokusere på de områdene hvor ditt publikum er undertjent, i stedet for å prøve å vinne følgere fra en dominant aktør.


Steg 5: Skap unikt og engasjerende innhold

Med milliarder av brukere over verden er det stor sannsynlighet for noen av dine følgere også har sett konkurrentene dine sitt innhold, eller liknende aktører i industrien i det minste. Du må derfor ha et engasjerende innhold som stikker seg ut og tilbyr seerne en god grunn til å trykke på "følg" knappen og videre engasjere seg med din merkevare. Men hva er engasjerende? Det første man må gjøre er å gjøre markedsundersøkelser for å finne ut hva ditt publikum liker. Når du har funnet ut dette, kan du skape innhold som treffer deres interesser. For å starte den kreative prosessen: se på konkurrentene dine.


Bruk de fordelene som plattformen du skal anvende har. Eksempel: bruk Facebook sin Live Video for å dele detaljene om en produktlansering eller avholde en giveaway/konkurransetrekning. Du kan også bruke dine eksisterende kunder og promotører for å hjelpe deg å generere innhold. Gjør det ved å re-poste deres innhold, eller oppfordre dem til å bruke spesifikke hashtagger for å dele sin opplevelse med dine produkter og tjenester.


Heng deg på trender. Nye SoMe-trender kommer like fort som de forsvinner, spesielt på kort-video plattformer som TikTok. Ikke vær redd for å bli med på trenden, men vær engasjert! Hvis en trend startet for 3 uker siden er den sikkert allerede død. Hiv deg på trenden så tidlig som mulig for å kapitalisere på den uten å bli oppfattet som uautentisk eller "tryhard" som ungdommene sier.



Steg 6: Organiser og planlegg postene dine

En av de enkleste måtene å forsikre seg om at innhold blir delt som planlagt er å bruke et SoMe-management verktøy. Dette hjelper deg å skrive tekstene, forberede bilder, videoer og planlegge innleggene dine i forkant. En godt verktøy lar deg også publisere på senere tidspunkt og monitorere dine poster, engasjement og interaksjoner. Et SoMe-management verktøy sparer deg tid og lar deg fokusere på andre oppgaver. Det finnes en god del verktøy og løsninger. Her er noen eksempler:


Hubspot tilbyr er SoMe-verktøy som en del av sin markedsføring-applikasjon. Her kan du planlegge og følge innleggene dine, se dybde rapporter for flere plattformer, type innhold og mer. Applikasjonen er kostbar, men for riktig bruker vil den spare deg for veldig mye.

Sprout Social er et SoMe-marketing verktøy som er designet for å hjelpe laget ditt å organisere og planlegge innhold, kampanjer og forstå engasjement. Her får du også rapporter og analyser.

Hootsuite lar deg finne, planlegge, administrere og rapportere på ditt innhold. Du kan planlegge i forkant på alle dine kanaler og måle din ROI med ganske spennende analyser


Hvor ofte bør vi publisere på sosiale medier?

Mange lurer på dette, hvor ofte skal man publisere på de forskjellige kanalene?

En tommelfingerregel vi har i Ryklame er å kun publisere når du har kvalitetsinnhold som er klart til å deles. Det må være en grunn til at du deler innholdet. På denne måten vil du finne den riktige balansen på din publiseringsfrekvensitet.

En av de mest typiske feilene bedrifter gjør på sosiale medier er å fokusere på kvantitet fremfor kvalitet. Gjelder dette deg? Gå ned i antall poster og øk heller kvaliteten på færre innlegg. Eksperimenter med tid på døgnet og hvilke dager i uken som er best.


#4 - SoMe-Markedsføringsressurser

Det finnes et hav av ressurser du kan bruke for å bygge en SoMe-strategi for ditt selskap. Det viktigste er ikke finne den absolutt beste, men velge én og holde seg til den før du begynner på noe nytt. Det er flere måter du kan øke din kompetanse på SoMe-markedsføring, enten du tar deg et SoMe-kurs, søk på et spesifikt punkt du ønsker å lære om på YouTube, eller er du litt old school: skaff deg en god bok


#5 - Nye plattformer

Markedsførere er på jakt etter nye plattformer hele tiden. Selv om det kan ta tid før noen av plattformene tar av, vil du ha en plan for når det faktisk skjer. De første selskapene på TikTok høster enorme resultater i dag fordi de har skapt en sterk tilstedeværelse mens alle andre må kjempe om å finne sin plass. Akkurat i dag er Clubhouse og Discord blant noen av de mest populære plattformene i vekst, samtidig finner du andre som Flyy og SpaceHey som også forsøker å finne sin plass. Det er ikke alle selskaper som behøver å være tidlige på banen, men hvis dette gjelder deg kan det være lurt å være oppdatert på dette.




Sett i lys av at det er milliarder av mennesker på sosiale medier i dag, så er det lett å se hvorfor så mange bedrifter og markedsførere bruker kanalene for å promotere produkter og engasjere kunder. Det kan virke veldig overveldende å ta fatt på din SoMe-strategi og forsøke å forstå trender, ressurser og verktøy. Ta gjerne kontakt med oss i Ryklame, så hjelper vi deg i gang!