top of page

Intet nytt under solen, men stort nytt for Forlagshuset Lunde

Ryklame har hatt gleden av å bistå Forlagshuset Lunde, en stolt bokorm med over 155 år under beltet, i deres reise mot en fornyet identitet. Tenk, 155 år! Å røre borti så mange år med historie har vært veldig nervepirrende!


Stempel av logo-emblemet til forlagshuset Lunde

Forlagshuset Lunde, som før het "Lunde Forlag AS", består av fem forlag. De har alltid vært en institusjon i norsk litteratur. Men; selv de eldste trær trenger å riste av seg løvet innimellom, og for Lunde betød det en total makeover. De tok kontakt med oss – kanskje fordi de hørte om vår hemmelige kjærlighet til gamle bøker og nye ideer. Målet; å bevare sin eksisterende identitet, samtidig som det skulle være rustet for fremtiden og den oppvoksende generasjon.


Prosessen var som å skrive en episk roman – lang og utfordrende, men ah, så tilfredsstillende når vi nærmet oss leveranse! Vi gikk gjennom mange utkast og kaffekopper, og etter en kreativ storm landet vi på et design som vi er stolte av: en to ords-logo av klassisk og moderne typografi med et ikon som er en Lundefugl med en olivenkvist i nebbet.


Handlenett Forlagshuset Lunde

Hvorfor en Lundefugl, spør du? Vel, det er ikke bare fordi det rimer med Lunde. Lundefuglen, med sin fargerike personlighet og robuste natur, symboliserer Lunde's unike karakter og evne til å utholde tidenes prøver. Og olivenkvisten? Et universelt symbol på håp – for hva er en god bok, om ikke et vindu av håp og nye perspektiver?


Men vi stoppet ikke der. Vi utviklet en hel visuell profil – en logo-pakke, fargepalett, typografi – og toppet det hele med et komplett nytt slogan: "Les, så skal du finne." Inspirert av det kjente skriftstedet Matteus 7:7-11, gir dette slagordet en moderne vri som snakker direkte til leseren. Vi leser sjelden sammen, men oftere alene, og derfor endret vi "dere" til “du”. Dette oppfordrer til aktiv utforskning – et budskap vi følte resonerte dypt med Lunde's kjerneverdier.


Mockup av hjemmeside for Forlagshuset Lunde

Resultatet? En suksesshistorie! Samarbeidet gikk så bra at Lunde valgte å fortsette reisen med oss for å utvikle alt fra sosiale medier innhold til trykksaker. "Vi har hatt en veldig god tone og samarbeid, noe som har skapt verdifulle resultater," sier Tom Egill fra Ryklame. Vi kunne ikke vært mer begeistret. "Jeg føler på en stor takknemlighet som får lov til å begi meg ut på slike eventyr!" sier Tom Egill.


Så neste gang du ser en Lundefugl, tenk på Forlagshuset Lunde – gamle røtter, nye vinger, og alltid klar for en ny reise. Og husk, "Les, så skal du finne" – kanskje finner du din neste favorittbok, eller kanskje, som oss, finner du en fantastisk partner i litteraturens verden.





bottom of page